Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

“Pedagógusaink számára egyre nehezebb feladat a nevelési feladatok megoldása, a szülőkkel való hatékony együttműködés.” – Interjú Hamzáné Szita Ilonával

Hamzáné Szita Ilona a budapesti Megyeri Úti Általános Iskola igazgatója, az ÁIIOSZ elnökségének tagja, a kiadó tanácsadója. Alább a cégünk 25 éves születésnapja alkalmából készült kötetünkben megjelent interjút olvashatja.

 

 

Megosztana velünk néhány olyan emléket a kiadó indulásának idejéből, melyekre szívesen emlékszik vissza?

1977 óta tanítóként, munkaközösség-vezetőként, igazgatóhelyettesként, majd 1998 óta intézményvezetőként jártam végig az iskolai szerepeket. Szeretem a munkámat, a mai napig kihívásnak tartom, mindig motivált a korszerű iskola megvalósítása. Pályakezdő pedagógusként még a ’78-as tanterv bevezetéséről igyekeztem mindent megtudni. A ’90-es évek elején pedig a Megyeri Úti Általános Iskola rendkívül fiatal, innovatív tantestületével közösen kerestük az iskola megújulásának lehetőségeit. A pedagógiai rendszerváltás történelmének szereplői lehettünk, rendkívül sok változást éltünk meg együtt. Amikor az új közoktatási törvény 1993-ban életbe lépett, már elkezdődött a szakmai konzultáció az első NAT bevezetéséhez. Részt vehettem a szakmai konzultációkon, igyekeztem tájékozódni. Ma is jó szívvel emlékszem vissza Szebenyi Péterrel történt beszélgetésünkre. Szerencsés helyzetben voltunk, Újpest Önkormányzata, megelőzve a kor követelményeit, már 1994-ben hozzásegítette az iskoláit, hogy megtalálják azt a területet, amellyel szívesen foglalkoznak. Lelkes tantestületünk megszerkesztette az első tanulói, szülői és pedagógus-kérdőívét. Az eredmény egyértelművé tette, hogy merre induljunk. Az emelt szintű informatika oktatását és a mindennapos testnevelést indíthattuk el. Az új törvények és az új NAT lehetőségeit kutattuk, hogyan tudjuk megvalósítani a terveinket.

 

„A pedagógusok szerint aki jól tud kérdezni, már ismeri a tényeket, meg tudja fogalmazni a problémákat”

 

 

Elmondaná, mikor került kapcsolatba a Raabe Klett Kiadóval?

Pályakezdő igazgatóhelyettes voltam, amikor megismertem a kiadó munkatársait. A pedagógusok szerint, aki jól tud kérdezni, már ismeri a tényeket, meg tudja fogalmazni a problémákat. Én pedig, mint a jó diák, tele voltam kérdésekkel. Ezekkel a kiadó egykori ügyvezető igazgatóját, Zsakay Gábort kerestem meg. Az ő innovatív csapata már javában dolgozott a Helyi tantervépítő kézikönyvön. Lehoczky János Újpesten élt, iskolánkhoz közel, így a kiadó először hozzá irányított. Rendkívüli ember volt, megtisztelő, hogy segítségével dolgozhattuk ki első pedagógiai programunkat. Kihívás volt, ma is büszkék vagyunk az akkor kidolgozott programra. Tudomásunk szerint a Megyeri Úti Általános Iskola az országban az elsők között vezette be a számítástechnika oktatását. A mindennapos testnevelést már akkor lehetővé tette a törvény, és mi éltünk ezzel a lehetőséggel. Az akkor megalkotott program ma is sikeresen működik a Megyeri Úti Általános Iskolában.

 

 

Hogyan működött a kiadóval való közös munka?

A Raabe Kiadó Tanácsadói  Testületének tagjaival, Petróczi Gáborral, a kazincbarcikai Ságvári Endre Gimnázium igazgatójával, Tóth Máriával, az akkori Erzsébetvárosi Pedagógiai-Szakmai Szolgáltató Intézmény vezetőjével, Rettegi Attilával, a Teleki Blanka Szakképző Iskola és Kollégium igazgatójával és Vizvári Tamással, a kiadó ma is lelkes, aktív szerkesztőjével rendszeresen összeültünk. Megbeszéltük, mit tartalmazzanak az új kiadványok. Rendszeresen jeleztük, mi az a probléma, amely leginkább foglalkoztatja a pedagógusokat és az igazgatókat. Közös utat jártunk, segítettük egymás munkáját. A változások ma is rendkívül sok lehetőséget adnak a közös gondolkodásra, így rendszeresen konzultálok a kiadóval, hogy „Sikeres [legyen az] iskolavezetés”, és ne okozzon gondot az „Ellenőrzés a közoktatásban”.

 

Milyen írásokat olvasna  még szívesen?

Pedagógusaink számára egyre nehezebb feladat a nevelési feladatok megoldása, a szülőkkel való hatékony együttműködés. A szülők sok esetben a pedagógusoktól várnak segítséget a nevelési helyzetek meg- oldására. A közoktatási törvényt felváltotta a köznevelési törvény, azonban a nevelés területén a pedagógusok jóval kevesebb segítséget kapnak képzéseik során. A neveléstudomány különböző területeinek publikálása valószínűleg sokaknak nyújtana segítséget a napi munkához. A jövő iskolájának bizonyára többet kell a neveléssel foglalkoznia, hiszen a gyerekek több időt töltenek az iskolában, mint otthon.

 

Mit gondol a jövő iskolájáról, milyen víziója van ezzel  kapcsolatban? 

Rendkívüli változások előtt állunk, így ismét tele vagyunk kérdésekkel. A közoktatás előtt álló egyik legnagyobb feladat a NAT tartalmának a felülvizsgálata. Milyen koncepció alapján szűkítjük a tantervet? Milyen lesz a 9 évfolyamos iskola szerkezete? Miként alakul majd az informatika és az idegen nyelvek oktatása a jövő iskolájában? Visszakaphatja-e méltó rangját a Kodály-módszer? Hogyan illeszkedik mindez a pedagógusképző intézmények megváltozott programjához? Minden változás újabb feladatokat ad a tantestületeknek, így a kiadó segítségére mindig szükségünk lesz. Köszönöm, hogy részese lehetek a közös munkának.

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet