Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Nehezen olvas? Talán diszlexiás?

Gyakran hallom, hogy ha egy elsős gyerkőc nem olvas folyékonyan így január táján, akkor két perc alatt elkészül a diagnózis:  biztos diszlexiás. Sok esetben a szülők utánaolvasnak, mi lehet az oka a gyengébb olvasási teljesítménynek, és az internetről összeszedett jelekből már össze is rakják a diszlexia gyanúját, vagy a maga a tanító néni mondja ki elsőként a bűvös szót – a lényeg, hogy a gyermek skatulyába kerül.

 

Megindul a lavina, nevelési tanácsadó, szakértői bizottság, SNI-kódok, fejlesztő foglalkozások. Sajnos azonban, ha tényleg baj van, akkor már nagyon nehéz ezen a ponton segíteni. A rendszer elvárásai egyre fokozódnak, olyan fejlesztési terv nem létezik, ami pikk-pakk újra összerak egy gyereket.  Ha pedig nincs nagy baj, akkor az a baj, hogy vagy nincs fejlesztő foglalkozás az előírtak ellenére sem, vagy van, de…

 

-délelőtt, amikor a gyereknek órája van (legtöbbször torna, vagy rajz órái maradnak el fejlesztés miatt)

-délután, amikor a gyereknek végre nincs órája.

 

Legtöbbször azonban pusztán gyengébb olvasási teljesítményről van szó, ami még nem diszlexia!

Az esetek többségében egyszerű a gyengébb olvasási teljesítmény oka: arról van szó, hogy az iskolákban nincs elég idő…..

– az olvasási készségek megalapozására

– a hangos olvasás gyakorlására

– tanító néni felolvasására.

 

Ebben a posztban arról írnék, milyen képességek szükségesek ahhoz, hogy egy gyermek megtanuljon olvasni.

Először is az olvasás komplex képességeket igényel, ezek folyamatos egymásra hatása, és fejlődése egyrészt alapvető feltétele az olvasásnak, másrészt a gyakorló olvasással együtt fejlődnek, elmélyülnek.

 

Nézzük, melyek ezek:

– téri tájékozódás: balról jobbra, fentről lefelé olvasunk

– finommozgások: a gyermeknek nagy segítség, ha mutatóujjával követheti az olvasott szöveget, ezt nehezebben tudják megtenni azok a gyermekek, akiknek finommozgásaik fejletlenek. De gondoljunk csak a tiszta beszédhang-képzésre,  tágabb értelemben ez is a finommozgásokhoz tartozik!

– szem-kéz koordináció: tud-e a gyermek oda nézni (fókuszálni), ahol a mutatóujja mutatja a szöveget?

– emlékezet, figyelem: ha egy mondatot olvas fel, emlékszik-e a mondat végén is az első szavakra? Tudja-e egységben látni a mondatot?

– analízis-szintézis: a szavak beszédhangokból épülnek fel, a mondatok pedig szavakból – tudja-e a gyermek elemeire bontani, majd újra felépíteni ezeket?

 

Sajnos azt tapasztalom, sok kisgyermeknél hiányosak, gyengén fejlettek ezek a képességek. Ez az egyik baj….

A másik baj véleményem szerint a munkafüzetek térhódítása. Tudom, tudom, a munkafüzetek népszerűségéért a tömegoktatás a felelős.

A mi időnkben még  a tanító néninek kellett előírnia a füzeteinkben a betűket, és a szövegértésünk is úgy fejlődött, hogy felolvasta nekünk a mesét/történetet, eljátszottuk, megbeszéltük, együtt gondolkodtunk a mesében előkerülő konfliktusokról.

Ma már ott sorakoznak a kész munkafüzetek, a tanító néniknek más dolga van….portfóliót írnak.

Mégis, mi legyen akkor a gyerekeinkkel?

A magam részéről a megoldást abban látom, hogy meg kell szabadulni a feladatlapoktól. Minél többet tevékenykedik az a gyerek olvasás közben, annál hatékonyabban fejlődnek azok a képességei, amelyek által majd jobban tud olvasni is. (megfelelő tempóban, tévesztések, megtorpanások nélkül, ráadásul a szöveget is érteni fogja)

Szükségünk lesz egy tálcára, nyomtatott lapokra és LEGO elemekre, csipeszekre!

 

Folytatás ITT.

 

 

 

Forrás: https://gyereketeto.hu/tanulas/nehezen-olvas-talan-diszlexias/

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet