Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Kopogtat az iskolák ajtaján a kortárs gyermekirodalom

Miért a Bambi, a Lassie és a Kincskereső kisködmön szerepel még mindig a kötelező és az ajánlott olvasmányok listáján? A kérdést számtalan okra lehet visszavezetni, az azonban bizonyos: egyre több az igényes, mai problémákat taglaló gyermekkönyv, amely utat keres magának az általános iskolák felé.

 

A február 20-án alakult Magyar Gyerekkönyv Fórum (angol nevén Hubby – Hungarian Board on Books for Young People) pedig segítséget nyújt ebben. A szervezet egyik célja, hogy beintegrálja a kortárs magyar gyermekirodalmat az oktatásba. “A pedagógusokat arra kell biztatni, hogy vigyenek be saját maguk által választott könyveket, míg a kormányzatot meg kell győzni, hogy a gyermekirodalmat megéri támogatni” – sorolja a feladatokat Jeney Zoltán, a Hubby elnökhelyettese.

 

 

Írók, illusztrátorok, könyvtárosok, pedagógusok és kiadók – összesen 110 alapító tag, 12 gyermekkönyvkiadó és két társadalmi szervezet részvételével alakult meg idén februárban a Magyar Gyerekkönyv Fórum,  amely egyrészt szeretné bekapcsolni a magyar gyermek- és ifjúsági könyves szakmát a nemzetközi vérkeringésbe, másrészt arra törekszik, hogy a kortárs magyar gyermekirodalom az oktatás szerves részévé válhasson.

 

 

A Petőfi Irodalmi Múzeumban tartott alakuló ülésen megválasztották a szervezet elnökét: dr. Pompor Zoltánt és
elnökhelyettesét: Jeney Zoltánt. „Pompor Zoltán elmondta az alakuló ülésen, hogy a kezdeti terv nem új egyesület alapítása volt, hanem a már létező, hivatalos nevén Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsának Magyarországi Egyesületét – a magyar IBBY-t – szerettük volna élettel megtölteni. Minthogy ez nem sikerült, tiszta lappal indulva létrehoztuk egy-két hónap alatt az egyesületet” – mondja Jeney Zoltán, hozzátéve: mivel a régi struktúrákkal nincs kapcsolatunk, ezért a nulláról kell építkeznünk, ami hosszú és nem könnyű feladat.

 

 

Az elnök a Hubby első sikereként említi, hogy Magyarország máris visszakerült a  nemzetközi szervezetbe. „Természetesen korábban sem volt hazánk hermetikusan elzárva külföldtől, de voltak olyan csatornák – a nemzetközi gyermekirodalom fő árama –, amelyek az IBBY-hez kapcsolódva váltak elérhetővé. Például amint visszavettek minket, az IBBY Európai szekciójának oldalára felkerültek a nemzeti szekciók könyvajánlatai közé a magyar kortárs gyermekkönyvek, amelyeket megosztott a többi ország is” – magyarázza Jeney Zoltán.

 

 

El kell juttatni a pedagógusokhoz a kortárs gyermekirodalmat 

 

A Hubby célja a kortárs gyermekirodalom beintegrálása az oktatásba, ez azonban hosszú folyamat, és nem megy az oktatási kormányzat rábólintása nélkül – mondja az elnökhelyettes, aki arra figyelmeztet, hogy a kötelező olvasmányok terén érdemes eloszlatni azt a félreértést, miszerint nincs mozgásterük a könyvek kiválasztásánál a tanítóknak, az általános iskolás tanároknak. Az egy-két kötelező kötet mellett be lehetne építeni az oktatásba más könyveket is, tehát a pedagógusoknak van választási lehetőségük. Bár a kormányzat megfogalmaz ajánlásokat az olvasmányokra vonatkozóan, míg a kortárs gyermekirodalomról nincs átfogó, megbízható ajánlólista. Így előfordulhat, hogy a pedagógusokhoz el sem jutnak bizonyos művek, esetleg nincs idejük elolvasni, keresgélni köztük, vagy nem bíznak saját ítéletükben.

 

 

„A pedagógusokat arra kell biztatni, hogy vigyenek be saját maguk által választott könyveket, ehhez azonban segítséget kell nyújtani, és ez a célja a Hubbynak. Együttműködve a tanári egyesületekkel olyan működési mechanizmust szeretnénk kialakítani, amely során a Hubby minden évben kiad egy ajánlást, és azt szisztematikusan eljuttatja a tanárokhoz. A lista pedig megerősítést adhat, hogy itt van egy rakás könyv, amelyeket érdemes bevinni az iskolába. Így nem a pedagógusoknak kell mindent elolvasniuk és szelektálniuk közöttük, hanem kapásból kiszűrik számukra a legjobb köteteket. Ezt a felelősséget vállalnia kell az egyesületnek. A listák elkészítésére természetesen olyan szakembereket kérnénk fel, akik a gyermekirodalom terén már tapasztalattal rendelkeznek – ilyen lehet például a Magyar Olvasástársaság.”

 

 

A listához megfelelő információáramlást is biztosítani kell. „Ne véletlenszerű legyen, hogy egy településen rábukkan-e a magyartanár egy kortárs könyvre vagy sem, hanem számára is elérhetővé kell tenni olyan forrást, ahol tájékozódhat” – mondja az alelnök.

 

 

A munkába a Hubby szeretné bevonni a tanári egyesületeket, szervezeteket is. „A Magyartanárok Egyesülete már tagja a Hubbynak, és vannak közöttünk könyvtáros tanárok, tanítók is, a kormányzatot pedig meg kell győzni, hogy a gyermekirodalmat megéri támogatni.”

 

 

Kritikai hangvételre is szükség van
Mindehhez azonban fontos volna minőségi rangra emelni a gyermekkönyvkritikát. „Ez szűk világ. Kevés a gyermekkönyvkiadó, kevesen foglalkoznak gyermekkönyvekkel, és ők is általában valamelyik kiadónál dolgoznak szerkesztőként. Ha pedig ír valaki egy rossz kritikát, a kiadók attól félnek, hogy megérzik az eladáson. Így gyakoribbak az ajánlók, mint a  kritikai hangvételű szövegek” – mondja Jeney Zoltán, kiemelve azonban, hogy vannak jó kezdeményezések.

 

 

„A Fiatal Írók Szövetsége által  indított Kritikustusa havi rendszerességű rendezvény, ahol mindig kiválasztanak egy témát, és ahhoz csatolva beszélnek egy-egy könyvről, amelyet három-négy kritikus ízekre szed szét. Két hónapja például éppen egy gyermekkönyves kritikustusa volt, amelyen a másságról szóló  gyermekkönyveket elemezték – író, kritikus, pszichológus segítségével.”

 

 

Emellett jelentős kezdeményezésként említhető a Károli Gáspár Református Egyetemen elindult gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szak, amely kitermelhet gyermekirodalommal foglalkozó kritikusokat, és kialakíthat egy szakmai csoportot. Leginkább mégis a tanárokat lehetne felkérni erre a munkára, hiszen ők fogják bevinni a köteteket az iskolákba, ezért ők a legjobb közvetítői annak, hogy mely kortárs műveket érdemes a diákok kezébe adni.

 

 

(Forrás: Edupress)

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet