Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Játékok az egészségfejlesztéshez

Tegyük a mindennapok részévé az egészségfejlesztést! Mindenben egészség című játékgyűjteményünkbe olyan játékokat válogattunk, amelyek segítségével a gyermekek egészségét és egészségtudatos szemléletét erősíthetjük, fejleszthetjük.

 

A nevelési-oktatási intézményeknek a törvényi előírásoknak megfelelően egészségfejlesztési programot kell készíteniük. A törvény meghatározza a témákat, melyeket ennek a programnak tartalmaznia kell: egészséges táplálkozás, mindennapos testmozgás, testi és lelki egészség fejlesztése, prevenció, bántalmazás és iskolai erőszak megelőzése, baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás, személyi higiéné. Gyűjteményünk ezen témák mentén tartalmaz játékokat, így segítségével bármelyik témából könnyen felkészülhet.

 

A játékoknál meghatározzuk a korosztályt, a szükséges eszközöket, és a fejlesztési célt, hogy az Ön munkáját ezzel is segítsük.

 

Ízelítőül bemutatunk pár játékot a gyűjteményből:

 

Egészséges és finom!

Ajánlott kor:  6 éves kortól
Gyermekek száma:  legalább 3
Szükséges eszközök:  zöldség és gyümölcs képkártyák
Játék célja:  tudatos étkezés, az étkezés váljon örömforrássá

 

Egy kiválasztott gyerek húz egy kártyát a zöldség és gyümölcs képkártyák közül. A gyerekeknek az a feladatuk, hogy az ételek ízét írják le minél pontosabban – a többieknek ki kell találniuk, hogy melyikről beszél.

 

A többi gyerek hasonló kérdések segítségével juthat közelebb a megfejtéshez: „Milyen érzés, amikor paradicsomot eszel? Milyen ízeket érzel? Savanyú / édes / sós, keserű? Milyen érzés, mikor beleharapsz? (H a héjába harapunk, fröccsen.) A húsa puha vagy kemény? Savanyú vagy édes?

 

Változat: a kártyát húzó gyerek maga írja le a zöldséget/gyümölcsöt, és a többiek ez alapján próbálják meg kitalálni.

 

Megjegyzés: ha jól csinálják a feladatot, a gyermekek megéhezhetnek közben, ezért érdemes pl. tízórai vagy uzsonna előtt játszani.

 

 

 

Sokat vagy keveset…?

Ajánlott kor: 3 éves kortól
Gyermekek száma: nincs meghatározva
Szükséges eszközök:
Játék célja: tudatos és egészséges étkezés

 

Bevezetésnek beszéljük meg a gyerekekkel, hogy melyik étel egészséges (pl. zöldség, gyümölcs, zabpehely, csirkehús, halak, teljes kiőrlésű péksütemény stb.), miből lehet nagyobb mennyiséget fogyasztani, akár nassolni is (pl. almachips, répa). Képkártyán meg is mutathatjuk őket.

 

Utána tegyük fel a következő kérdéseket a gyerekeknek: „Mennyit kell egy nap az adott élelmiszerből / ételből fogyasztani? Sokat vagy keveset?” A gyerekek kórusban kiabálhatják – feszültséglevezetőnek is jó –, minél egészségesebb az étel, minél többet lehet belőlük enni, annál hangosabban kiabálhatják, hogy „Sokaaaat!!”. Amiből nem, vagy alig szabad enni (pl. cukor, csoki), azt nagyon halkan suttogják: „Keveset…”

 

Szélsőségeket érdemes mondani: pl. keveset: cukor, csoki, kóla, gumicukor, szörp, sokat: alma, répa, uborka, cukkini, spenót, mandarin, párolt kukorica.

 

Ha nagyon vegyes, amit a gyerekek bekiabálnak, akkor érdemes megállni, és megbeszélni velük, hogy miért gondolják úgy.

 

 

Mutasd meg, hogy érzed magad most!

Ajánlott kor: 7 éves kortól
Gyermekek száma: legalább 3
Szükséges eszközök: szókártyák
Játék célja: érzelmi intelligencia fejlesztése, érzelmek tudatosítása és kifejezése, testbeszéd felismerésének fejlesztése

 

A nevelő egy kisgyereket szólít, aki önkéntesen jelentkezik a feladatra. Húzhat szókártyát vagy a nevelő a fülébe is súghatja, milyen érzelmet, lelkiállapotot kell csupán testi jelzésekkel, gesztusokkal megjelenítenie. A szavak közt legyen pozitív, negatív és semleges töltetű érzelmek is (a semlegeseket valószínűleg nehezebb lesz kitalálni).

 

Aki először mondja az érzelmet, amely a papíron volt / a kisgyerek fülébe súgtak, az mutathatja a következőt. (érdemes rokon értelmű szót elfogadni)

 

Ötletek a szókártyákhoz:

vidám, lelkes, aktív, büszke, magabiztos, nyugodt, elégedett, unatkozó, egykedvű, közönyös, csalódott, haragos, aggódó, bosszús, ijedt, tanácstalan, félős.

 

Ha fa lennék, így hajladoznék…

Ajánlott kor: 3 éves kortól
Gyermekek száma: tetszőleges
Szükséges eszközök:  –
Játék célja: érzelmi intelligencia fejlesztése, érzelmek tudatosítása és kifejezése

 

A játék lehet frissítő gyakorlat is nap közben vagy óra közben, de beépíthető a testnevelési feladatok közé.

A gyerekek képzeljék el, hogy a lábuk, törzsük a fa törzse, karjaik pedig a fa ágai. A nevelő a gyerekekkel szemben áll, és ő adja az instrukciókat, és mutatja is a mozgást, a gyermekek pedig követik. Kiinduló helyzet: karokkal felfelé kissé megnyújtózunk úgy, mintha fejetetőnknél fogva húznának felfelé.

 

Példák:

„Ez a fa szomorú.” (Előre hajolva, karok finoman lengedeznek, ujjak is lazán tartva, felsőtestet ellazítva)

 

„Ez a fa már nem szomorú, mert a napocska kisütött és megvígasztalta, nyugodt ez a fa, kellemes szél fújdogál.” (Felegyenesedve, kényelmes testtartás, karok a test mellett, finoman lengedeznek, ujjak ellazítva. Arcizmok is ellazítva, szemeket is behunyhatják.)

 

„Ez a fa most nagyon boldog.” (Felfelé nyújtózva, lábujjhegyen, karokat hátra felfelé megfeszítve, kissé hátra hajolva, ujjakat szétterpesztve. Mosolyogjanak közben. Esetleg behunyhatják a szemüket.)

 

„Ez a fa most nagyon mérges, a szél is haragosan fúj!” (Kis terpeszben állnak, és először az ujjakkal kezdjük a zongorázó, hullámzó mozdulatokat, majd ezt követik a nagyobb volumenű karmozgások hullámozva, törzskörzések és jobbra-balra hajladozás közben a karokkal hullámzó mozdulatok. Lehet vicsorogni, dühös arcot vágni közben.)

 

A gyakorlat dinamikáját lehet úgy alakítani – ha pl. fel akarjuk a gyerekeket élénkíteni –, hogy a szomorúfűztől indulva az egészen aktív, felpörgött állapotot ábrázolják a gyerekek.

 

Kísérő hangoknak lehet összeállítani akár az időjárással kapcsolatos hangeffekteket vagy hangulatában illeszkedő zenét, klasszikus vagy populáris zeneszámokból.

 

 

Néhány kilóval nehezebben…

Ajánlott kor: 6 éves kortól
Gyermekek száma: tetszőleges
Szükséges eszközök:  zsebes kötény, kis méretű, de nehéz tárgyak
Játék célja: hízás következményeinek tudatosítása, egészséges táplálkozásra, rendszeres testmozgásra késztetni a gyermekeket

 

A gyerekek először a kötény nélkül egyszerű gyakorlatokat végeznek: pl. guggolás, négyütemű fekvőtámasz, kispadra fel- és lelépkednek. Majd a kötény zsebébe nehéz tárgyakat teszünk, egyre többet. Egymás után többen is kipróbálhatják, akár versenyt is rendezhetünk. Általában a többiek buzdítani szokták azt, aki éppen a feladatot csinálja.

 

A feladatot követően érdemes arról beszélgetni a gyerekekkel, hogy a testsúlynövekedés a szívünket is megterheli, ill. milyen betegségeket okoz hosszú távon (pl. szívbetegségek, rákos betegségek, cukorbetegség, ízületi fájdalmak, depresszió).

 

 

A játékok Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunk augusztusi számában jelennek meg.

 

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet