Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Három új tanítási metódus, ami javítja az oktatás hatékonyságát

A többszáz éve jelenlévő “kréta, tábla, beszéd” metódus hatékonysága hanyatlást mutat a modern eszközökkel és módszertannal elért eredményekhez képest. Utóbbiak aktívabb tanulói interakciót és élvezetesebb tanulást eredményeznek.

 

Tanárként meg kell őriznünk elkötelezettségünket és minden körülmények között képesnek kell lennünk tanítani. Az órákra való felkészülés terhe így még nagyobb felelősséget ró ránk: fontos, hogy hasznos és működőképes tervet készítsünk. Itt van három módszer, ami hatásosnak bizonyul:

 

1. Megosztott tanulás (Spaced Learning)

Ennek a módszernek a lényege, hogy a rövid – 10 – 15 perces tanítási blokkok között a tanulók felállhatnak, mozoghatnak, kosárlabdázhatnak negyed órát, hogy aztán újra visszaülhessenek a padba. A kísérletek azt bizonyították, hogy egy tananyagot háromszori ismétlés után képes megfelelően raktározni az agyunk. A mozgással megszakított tanórán éppen három ilyen ismétlésre adódik lehetőségünk. A hatékonyság kulcsa az idegrendszer működésében rejlik. Az effajta aktivitás segít létrehozni a megfelelő kapcsolódásokat az agyban és hozzájárul a tudás hatékony elraktározásához. A brit Monskeaton Highschool diákjainak eredményei alapján a módszer valóban működik. Az ötlet megalkotói állítják: ez a fajta tanítási módszer valóban hatékonyabb a hagyományosnál.

agy

 

 

2. Rugalmas péntek

Mind tudjuk, hogy vannak diákok, akiknek egy-egy tantárggyal alaposan meggyűlik a bajuk. Az Egyesült Királyságban ahelyett, hogy ezek a gyerekek otthon görnyednének egy megoldhatatlannak tűnő példa, vagy az összefüggéstelennek ható történelmi események fölött, lehetőséget kapnak az iskola keretein belül, hogy egy egész tanítási napot szenteljenek ennek a tantárgynak. Van aki ezeken a napokon csak ismétli az addig megszerzett tudást, míg mások az új anyagot próbálják meg elsajátítani. A tanár dolgát is megkönnyíti ez a módszer, hiszen lehetősége adódik ugyanazt a feladatot, vagy tananyagot más aspektusból megközelítve újra és újra elmagyarázni a diákoknak, akik így könnyebben és mélyebben értik meg az összefüggéseket.

 

A rugalmas péntek praktikus még azért, mert a gyerekeknek elég egyszer előszedni a szükséges füzeteket, könyveket, írószereket, amivel – valljuk be – egy 45 perces tanórán hajlamosak túl sokáig bajlódni.

 

Tematikus heteket is tarthatnak, így egy hétig csak irodalmat vagy földrajzot tanulva a gyerekek kényelmesebben elmélyülhetnek egy-egy tantárgyban, magabiztosabbá válhatnak és ráadásul jóval nagyobb tananyagot képesek elsajátítani – mivel nincs szükségük az örökös ismétlésre.

matek

 

3. Elköteleződés – avagy Engagement

Az “elköteleződés” nevű új módszer arra ösztönzi a diákokat, hogy lépjenek kapcsolatba a való világgal, és ismereteiket próbálják meg ott kamatoztatni. Az egyik üzleti ismereteket tanító iskola (Leasowes Community College) például kitalálta, hogy elviszi a diákjait és körbejárják a helyi vállalkozásokat. A tanulók így testközelből figyelhették meg, hogy az általuk tanult ismeretek hol és milyen módon szolgálják majd az ő javukat ha saját vállalkozásba fognak. A többnapos gyakorlat során arra kérték a diákokat, hogy öltönyben illetve irodai viseletben jelenjenek meg, ami tovább fokozta a helyzet valódiságát. A hosszabb időtartam és a megváltozott környezet hatására a gyerekek jobban bele tudták magukat élni az üzleti világ hétköznapjaiba, így a tudásuk és a motivációjuk is gyarapodott. Az agysejtekben olyan kapcsolódások jöttek létre a a valóság és a tanult anyag között, amely óriási segítséget nyújtott a gyerekeknek az új ismeretek elsajátításában.

Az eredmények önmagukért beszélnek: a kísérlet előtt a gyerekek mindössze 40%-a ért el A-C osztályzatot a 10-11. évfolyamon, ami a gyakorlatot követően 91%-ra ugrott.

üzletemberek

 

Az új tanítási módszerek célja, hogy a gyerekeket jobban bevonja a tanítás/tanulás folyamatába és javítsa az oktatás minőségét. Az innovációk előrehaladást és fejlődést jelentenek.

 

 

Forrás: http://www.gettingsmart.com

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet