Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Egyre több a sajátos nevelési igényű diák

Emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek száma: az óvodákban 4,5 százalékkal lettek többen, míg az általános iskolákban 1,6 százalékos a plusz. Eközben csaknem ötvenezerrel kevesebben vesznek részt a mostani tanévben nappali tagozatos oktatásban-nevelésben, mint tavaly – derül ki a KSH legfrissebb oktatási jelentéséből. A folyamatosan csökkenő diáklétszámra egyre több pedagógus jut, emellett nőtt a nem állami fenntartású általános iskolák és gimnáziumok aránya is.

 

Óvodai nevelésben vagy különböző szintű nappali képzésekben 1,758 millió gyermek és fiatal vesz részt, ez csaknem 46 ezerrel kevesebb az előző tanév létszámánál – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2014/2015-ös tanévre vonatkozó oktatási jelentéséből. Az összefoglaló szerint 321,5 ezer gyerek jár óvodába, 748,5 ezren általános iskolába, a középfokú oktatás rendszerében 471 ezer fiatal tanul, felsőoktatási intézményben pedig 217 ezer.

 

 

Míg a diákok egyre kevesebben vannak, addig a tanárok egyre többen: 153 ezer pedagógus dolgozik a köznevelési intézményekben, kétezerrel többen, mint tavaly. A növekedés az óvodákban, a gimnáziumokban és az általános iskolákban jelentkezett, miközben a szakiskolákban kevesebb lett a tanár.

 

 

A jelentés rámutat arra is, hogy emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek száma: az óvodákban 4,5 százalékkal lettek többen, így jelenleg 7500-an vannak az SNI-s gyerekek, míg az általános iskolákban 1,6 százalékos a plusz, ami összesen 52 500 SNI-s diákot jelent. A különleges bánásmódot igénylő tanulók aránya az elmúlt évekhez hasonlóan most is a Dél-Alföldön a legmagasabb (11 százalék) és az Észak-Alföldön a legalacsonyabb (5 százalék) – jegyzi meg a tanulmány. A hátrányos helyzetű diákok aránya a szakiskolákban a legmagasabb (19 százalék) és a gimnáziumokban a legalacsonyabb (4,3 százalék). Hasonló sorrend figyelhető meg a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók arányában is: míg a szakiskolákban és az általános iskolákban minden tizedik tanuló halmozottan hátrányos helyzetű, addig a gimnáziumokban csupán minden századik. 2014-ben az előző tanévnél 2,3 százalékkal kevesebben, 89 ezren fejezték be sikeresen a nyolcadik évfolyamot, érettségit viszont többen tettek, mint 2013-ban, 69 ezren.

 

 

A köznevelési feladatellátási helyek száma nagyjából változatlan maradt, jelenleg 10 829 helyszínen folyik oktatás. Megfigyelhető ugyanakkor némi belső átrendeződés: míg a szakképző intézmények között több lett az állami fenntartású iskola, az óvodák, általános iskolák és gimnáziumok esetében a nem állami fenntartású intézmények aránya emelkedett. A diákság fogyatkozása sem egyenletes: míg a szakiskolákban 12, a szakközépiskolában pedig 7,2 százalékkal lettek kevesebben a tanulók, a gimnáziumokban mindössze 1,7 százalékkal mérséklődött a létszám.

 

 

(Forrás: Edupress)

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet