Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Az iskoláknak használni kell a kompetenciamérés eredményeit

Idén 269 ezer 6., 8. és 10. évfolyamos diák kompetenciáját mérték. Bár az eredményekre jövő évig várni kell, a Metropol megnézte, hogyan teljesítettek a fiatalok a 2014-es teszteken, és hogyan alakultak az eredmények az elmúlt években.

 

 

A tavalyi mérésben 2826 intézmény több mint 270 ezer tanulója vett részt, átlagos teljesítményük pedig mindkét tantárgy terén illeszkedik a korábbi években mért országos eredményekhez. A pozitív és negatív ingadozások annyira kicsik, hogy azokból sem fejlődésre, sem teljesítményromlásra vonatkozó következtetéseket nem lehet levonni.

 

 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága érdeklődésükre közölte: a mérés célja elsősorban az, hogy az iskolák használják az eredményeket. Ebben a tanévben már jogszabály is kötelezi az intézményeket a mérés hasznosítására. Az igazgatónak össze kell vetnie iskolája teljesítményét az azonos iskolatípus átlagos eredményeivel, ennek alapján pedig intézkedési tervet kell alkotni a fejlesztésekre. A tervet június végéig kell elküldeni a fenntartónak, amely rendszeresen ellenőrzi majd az intézkedések teljesítését.

 

 

A fejlődés jóval kisebb a nyolcadik és a tizedik osztály között, mint a hatodik és a nyolcadik között. Ez a jelenség főként a matematika terén látványos, a nyolcadikosok és a tizedikesek átlageredménye alig tér el egymástól. A jelentés azzal magyarázza a csekély különbséget, hogy a kompetenciamérés azt vizsgálta, mennyire tudják gyakorlatközeli helyzetekben használni matematikai tudásukat a diákok. A középiskolai oktatás viszont alapvetően a matematikai modellek elsajátítását tekinti célnak, mintsem a gyakorlati alkalmazás fejlesztését. Tanulságos, hogy ez az észrevétel már a 2010-es jelentésben is szerepelt, négy év alatt mégsem történt változás.

 

 

Területi összehasonlításban hatalmasak a különbségek az országon belül. A legjobb járási eredményeket nézve óriási a főváros dominanciája. Leginkább a 10. évfolyamon, és főként szövegértésben tudják felvenni a versenyt a vidéki járások a fővárosiakkal. Ugyanakkor van olyan kerület, a XXIII., amely kivételként erősíti a szabályt: mindkét tárgy terén a leggyengébbek között, többnyire észak-magyarországi járásokkal hasonló szinten szerepel.

 

 

(Forrás: Edupress, metropol.hu)

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet