Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

A Freinet-technikák

 

Célestin Freinet francia néptanító 1896-ban született a dél-franciaországi Gars-ban. Gyermekkorát a természettel való közvetlen kapcsolat határozta meg, amely későbbi pedagógiai nézeteire is jelentős hatással volt. Kutatta és megfogalmazta a nevelés komplex értelmét, annak szociális, filozófiai, politikai, pedagógiai tartalmait (Eperjesy és Zsámboki, 1995). Freinet pedagógiai innovátorként nem csupán a tanítás anyagát akarta megváltoztatni, hanem annak egész rendszerét.

 

 

 

Freinet a szélsőségektől mindig elhatárolta magát, de amit kipróbált és jónak talált, azt hasznosította a maga rendszerében. Szélesre tárta nemcsak iskolájának, hanem pedagógiájának kapuját is. Az egyik legnyitottabb rendszer az övé, ennek köszönheti nemzetköziségét és ma is élő „frissességét”.

 

 

Freinet félt a deklarált elvektől, nem merevítette statikus formákba nevelési eljárásait, helyette ún. pedagógiai technikákat gyűjtött össze és foglalt rendszerbe. Ezen technikák még ma is biztosítják az alapelvek megvalósulását, illetve szabadon, kreatívan, ún. „Freinet-elem”-ként alkalmazhatók bármely más óvodai pedagógiai programban.

 

Technikáit Freinet öt nagy csoportba sorolta. Tanító lévén, a Freinet-technikák az iskolai oktatás során alkalmazhatók, azonban jó néhányat közülük az óvodában is eredményesen próbálhatunk ki!

 

freinet

 

Freinet technikái rendkívül komplexek. Abban különböznek a didaktikai eljárásoktól, hogy lényegüket szellemiségük adja, nem a betű szerinti alkalmazásuk. Csak alkotó pedagógusok kezében működnek jól! Lehetőséget biztosítanak az önálló gyermeki ismeretszerzésre olyan módon, hogy közben a gyermek az ismereteken kívül az elsajátítás folyamatát és mikéntjét is megtanulja.

 

 

Freinet technikáival módszert, újfajta didaktikát teremtett, melynek legfontosabb tulajdonsága a rugalmassága. Úgy gondolta, nem kell minden gyereknek ugyanazt az utat járnia, hanem szabad választással sok irányba elindulhat a világ felfedezésére. Épített az óvodás- és kisiskoláskorban szinte elemi erővel feltörő munkavágyra és a gyermekekre jellemző kíváncsiságra, mellyel az őket körülvevő természetes és mesterséges környezet iránt viseltetnek.

 

 

Módszerének lényege, hogy igyekszik minimálisra csökkenteni a passzív befogadásra épülő oktatást. A magyarázat és a szemléltetés, a bemutatás helyett a gyermeki alkotást és a természetes kísérletező tapogatózást helyezte előtérbe. Technikái így egyszerre módszerként és eszközként funkcionáltak a nevelésben.

 

 

A fenti cikk az Óvónők Kincsestárában jelent meg. Ha szeretne mindig friss és érdekes információkat, módszertani tippeket kapni, termékünket megrendelheti itt:

Óvónők kincsestára

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet