Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

30. születésnapját ünnepli az Erasmus program

Külföldi nyelvtanfolyam, tanulmányút, módszertani továbbképzés, szakmai látogatás és nemzetközi együttműködések. Ezek mind elérhetők köznevelésben dolgozók számára is – uniós támogatással. Élmények, tapasztalatok és inspirációk várják a pedagógusokat az idén 30 éves Erasmus+ programban.

Győrpál Zsuzsanna, Tempus Közalapítvány

 

30 év eredményei

 

Az Erasmus eredetileg felsőoktatási csereprogramként indult azzal a céllal, hogy a hallgatók belekóstolhassanak abba, milyen egy másik országban élni és tanulni.

 

Mára azonban az Erasmus+ program számos további lehetőséget is kínál a nemzetközi tapasztalatszerzésre: a pedagógusok többek között

 

  • külföldi kurzusokon,
  • módszertani továbbképzéseken és
  • intézménylátogatásokon vehetnek részt, vagy
  • más országok oktatási intézményeivel együttműködve dolgozhatnak egy-egy közös témán.

 

Az Európai Unió által támogatott program idén ünnepli a 30. születésnapját. Ez idő alatt összesen több mint 9 millióan vettek részt benne.

Magyarországról 1998-ban utazhattak ki az első ösztöndíjas hallgatók, majd a köznevelés, a szakképzés, a felnőtt-tanulás és az ifjúsági programok területén is elindulhattak a nemzetközi együttműködések. Hazánkból eddig több mint 220 ezren kapcsolódtak be a programba.

A köznevelés, a szakképzés és a felnőtt-tanulás területén mostanáig több mint 12 000 magyar koordinálású projektet valósítottak meg. 2016-ban 6000 pedagógus, oktató, oktatási szakértő és kísérő tanár vett részt az Erasmus+ programban Magyarországról, közülük 2800-an köznevelési intézmények munkatársai.

 

 

Tudta?

 

A 30. évforduló alkalmából a Tempus Közalapítvány felhívást tett közzé, amelyben a program arcait keresték. Az Erasmus+ tanárok Facebook-oldalon zajlott szavazás közönségdíjasa egy pécsi óvónő, Schmidt Éva lett, aki így nyilatkozott:

„Büszke vagyok arra, hogy óvodaként megálltuk helyünket a nemzetközi együttműködésekben, projektjeink nívódíjra jelölése is mutatja, hogy a legkisebb korosztállyal is lehet csodás eredményeket elérni, színvonalas programokat megvalósítani.”

 

 

Mire lehet pályázni?

 

Óvodák, iskolák, kollégiumok és közművelődési intézmények stratégiai partnerségekben való részvételre és mobilitási projektek megvalósítására pályázhatnak az Erasmus+ programban.

 

Tapasztalatok

 

A Tempus Közalapítvány 2017 elején lezárult felmérésében arra voltak kíváncsiak, hogy az óvodai és iskolai stratégiai partnerségek pályázattípusban részt vevők mit tartanak a külföldi tanulmányutak legfőbb előnyeinek.

 

88 tapasztalt pályázó intézmény válaszaiból a következők derültek ki:

 

  • Egymás kultúrájának megismerése, a nyelvi és kommunikációs készségek erősítése hozzáadott értéket képvisel a mobilitások alatt.
  • Az együttműködés közvetlen átélése, a közös produktív munka, teljesítményre ösztönzés és inspiráció nagyon fontos eleme az utazásoknak.
  • A jó gyakorlatok akkor válnak igazán érthetővé, ha bepillanthatunk a megvalósítás folyamatába. A helyszínen történő megismerésük hozzájárul a könnyebb felhasználhatósághoz, az óratervekbe való beillesztéshez, illetve az intézményi stratégiai célok megvalósításához.
  • A közös mobilitási események teret adnak a különböző viták, versenyek vagy más programok hazai megvalósítására is.

 

Az Erasmus+ programban fontos, hogy az intézmények a saját igényeikből induljanak ki, tehát olyan területeken és témákban keressék a nemzetközi együttműködés lehetőségét, amelyek terén fejlődésre, fejlesztésre van szükségük.

 

Lehet szó

 

  • zenei készségfejlesztésről,
  • környezettudatosságról,
  • az IKT-eszközök használatáról,
  • korai fejlesztésről,
  • egészségtudatosságról vagy
  • tehetséggondozásról,

 

de a legnépszerűbb témák között szerepel hosszú idő óta az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése is.

 

Számos nemzetközi együttműködés kifejezetten új nyelvtanulási vagy -tanítási módszerek elsajátítására, innovatív eszközök intézményi használatának megismerésére vagy újfajta tantervek, képzések hazai bevezetésére irányul.

A tanulás mellett ezek a projektek egyben hatalmas élményt is jelentenek a résztvevőknek, akik a hétköznapokból kiszakadva, új ismeretekkel gazdagodva, feltöltődve térnek haza külföldi útjaikról.

A multikulturális légkör, az újszerű feladatok és az új ismeretségek hatására a mindennapi életben is hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a pedagógusok; elég, ha a toleranciára, az együttműködési készségekre, a kreativitásra vagy a hatékony problémamegoldásra gondolunk.

 

 

Tudta?

 

A Tempus Közalapítvány Tudástárában azok is inspirálódhatnak, akik még nem vettek részt nemzetközi együttműködésekben.

 

  • A Mit csinálnak mások menüpontban már megvalósított projektek, sikeres együttműködések részleteiről olvashatnak az érdeklődők.
  • A Módszertani ötletgyűjteményben pedig pedagógusok által külföldön megismert módszereket, gyakorlatokat és játékos feladatokat mutatnak be.

 

www.tka.hu/Tudastar

 

 

További információ

 

Az Erasmus+ program 30. születésnapja alkalmából Európa-szerte és Magyarországon is számos program és közösségi média akció megvalósítását tervezik.

Ezekről és az Erasmus+ programmal kapcsolatos legfontosabb hírekről, érdekességekről és eredményekről a Tempus Közalapítvány honlapján lehet tájékozódni: www.tka.hu/erasmus30

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet